Bestyrelse

Jeg er 57 år, uddannet fysioterapeut og fra Silkeborgområdet. Har spundet siden vinteren '79-'80 næsten uden pauser. Jeg spinder mest farvede tops – mange forskellige fåreracer og fibre – men også råuld – her er det både farvede og naturfibre. Er vild med at eksperimentere med farver og fiberblends. Har det privilegium at dele dette magiske håndarbejde med min hustru Birthe P – der går ikke en dag i vores hjem uden uld, spind eller strik. Jeg vil i bestyrelsen arbejde for dialog og åbenhed, arrangementer og inspiration.

Kasserer: Annie Nørby - kassemester@spindeforeningen.dk

Medlem: Lene Kristoffersen - medlem1@spindeforeningen.dk

Bor i Langå, spinder i Viborg og en sjælden gang imellem i Harlev. Har spundet siden ‘21. Er uddannet håndarbejdslærer og blomsterdekoratør. Vild med garn og strik og håndarbejde i det hele taget. Elsker farver, og syrefarver garn og spindefibre

Suppleant 1: Birgit Bylow - suppl1@spindeforeningen.dk

Jeg har, siden jeg lavede tøj til mine dukker, været kreativ med tekstiler. Min første lårkorte kjole blev syet på min mosters symaskine med håndsving, håndarbejde blev hurtigt mit yndlingsfag i skolen, og min første uddannelse blev som faglærer i tilskæring og beklædningssyning på Håndarbejdets Fremme.

Jeg har filtet alt muligt i 30-35 år. Bl.a. stoffer til beklædning, især jakker og frakker, hvilket førte mit hen til rokken, hvor jeg nu spinder ivrigt afsted.

Jeg er meget optaget af at blande fibre og farver og på den måde skabe mit eget unikke garn. Af og til er jeg dog ikke tilfreds med det strikkede udtryk, syntes ikke at garnet kan udfolde sin fulde skønhed. Jeg blev tilbudt at låne en Rigid Heedle Loom og fik en vild oplevelse. Vævningen gav virkelig garnet mulighed for at vise sig frem i al sin pragt og ynde.
Som pensionist kan jeg vælge at bruge al den tid jeg vil med uld og uldne fællesskaber, og jeg kan dele min passion og glæde med andre.

Suppleant 2: Rita Riosa - suppl2@spindeforeningen.dk

Webmaster: Lotte Neupart - web@spindeforeningen.dk

Sekretær: Dorte Handberg - sekretaer@spindeforeningen.dk

I maj 2017 så jeg en rok til salg til 500 kr i de lokale lopper for Holstebroområdet. Rokken viste sig at være en Ashford Elizabeth i valnød - et scoop. Det blev starten på min interesse for at lege med fibre, rokke og metoder. Jeg havde haft lyst til det længe, og med købet kom jeg i gang. For mig er det at spinde mindfulness, og et dejligt supplement for en strikker at kunne fordybe sig i. Herudover giver det at spinde med andre et forum med ro til gode samtaler og lytning, hvilket for mig også er et klart plus ved interessen. Jeg elsker at nørde fibretyper og spindemetoder, og at strikke med mit håndspundet garn - noget som min relative nystrikkende datter også har fået blik for, hvilket er til dobbelt glæde for mig at kunne dele med hende

Formand: Maibritt Folke Larsen - formand@spindeforeningen.dk

Jeg lærte at spinde i starten af 80'erne, mens jeg gik på pædagogseminariet. Det var råuld, og vask, rustikt garn, håndkartning og farvning med cochenille og indigo. Siden kom angorakaninerne med -  og ud igen -ad et par omgange, da jeg udviklede allergi for fibrene.

Hvordan jeg opdagede, at der var noget, der hed Spindeforeningen, husker jeg ikke , men den første spindeweekend, jeg deltog i,  var i Kalundborg, hvor jeg blev fuldstændigt overvældet af fællesskabet og  inspirationen. På det tidspunkt, begyndte jeg også at købe farvede fibre i tops fra Kartehuset og en ny verden åbnede sig. Siden da er kommet en del maskiner, elektriske apparater og udstyr til min hobby, som har fået sig et par udløbere: Farvning med syrefarver/Procion, vævning med håndspundet garn m.m. Mit primære spindefællesskab har jeg i Lokalgruppe Roskilde.

Jeg blev valgt ind i bestyrelsen 2023 og konstitueret formand 2024. Mit fokus  i bestyrelsesarbejdet vil være at arbejde for en tydelig struktur, øget synlighed, flere aktiviteter i lokalgrupper og online og gerne  en forøgelse af medlemstallet.

Næstformand: Thomas V. Morsbøl - naestformand@spindeforeningen.dk

Bestyrelsens årskalender 2024/2025

Maj

August

22.

Bestyrelsesmøde

27.

Budget

Dialog med medlemmer, synlighed

24.

Aktivitetsudvalget: Mandat, opgaver, formål mm.

Mødefri

26.

Spindeforeningens udstyr. Tone er inviteret.

30.

Bestyrelsesmøde